VG: Bipolar lidelse knyttes til høy IQ

En tråd i 'Aviskroken' startet av B2 Trheim, 8 Jan 2019.

Stikkord: Legg til stikkord
  1. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Jeg tror det med IQ er overvurdert. Jeg ble Mensa-testet med IQ 132 allerede da jeg var 16. Men jeg var klok nok til å ikke skryte av det. Det er veldig få mennesker som vet det. Jeg gjentok ikke testen etter 18 år (som er det offisielle alderen for IQ testing). For det første fordi det har for meg ingen nytteverdi. De Mensamedlemmer jeg kjenner er selvgode drittsekker og skrytepaver. Men for det andre fordi livet mitt allerede hadde blitt den bipolare berg-og-dal-bane. Og man er ikke nødvendigvis klok bare fordi man kan finne det femte puslebrikke i en rekke, for å si det sant.

Lilja, hilde, Inger og 2 andre liker dette.
  2. yin yang

yin yang Jeg er

Hehe, så sant så sant :D

3. yin yang

yin yang Jeg er

Helt enig at sunne aktiviteter og utfordringer kan hjelpe en med mentale utfordringer, men ikke bare sjakk. Ekstrem sport, eller sport i det hele tatt, kan hjelpe en å holde fokus over lengre perioder. Selv så merker jeg lidelsen mer når jeg blir innaktivisert av sykdom eller skjelletplager. Hele livet har jeg søkt stadig nye utfordringer, og flytter mer og mer på meg for å kunne holde fokuset oppe, og hele tiden gjøre nye ting. Så lenge jeg er frisk og rask i kroppen, og greier å røre på meg, så har jeg det med en gang mye bedre. Det er min greie. Carlsen har funnet sin medisin i sjakken vil jeg tro

https://www.adressa.no/100Sport/sja...ger-Her-er-hjerneforskerens-svar-268627b.html

hilde og Inger liker dette.
  4. JohnE

JohnE Nytt medlem

Det der er veldig godt sagt, yin yang.
    Pårørende kan også ha nytte av den kunnskapen: hvis du vil hjelpe en som er deprimert, er det beste du kan gjøre å skape bevegelse. Bare det å ta initiativ til en liten spasertur rundt kvartalet kan ha avgjørende betydning.

hilde liker dette.
  5. hilde

hilde Forumleder

Der har jeg hjelp i en 50 kg's bikkje :D

Så enig med dere her; høy IQ er ikke nok til at jeg får respekt for et menneske. Det å kunne tenke utenfor boksen, være seg kunstnerisk, innen logistikk, politikk eller hva det nå måtte være. Og ikke minst sosial intelligens!

FR:@ liker dette.
  6. yin yang

yin yang Jeg er

Del denne siden