VG: Bipolar lidelse knyttes til høy IQ

En tråd i 'Aviskroken' startet av B2 Trheim, 8 Jan 2019.

Stikkord: Legg til stikkord
  1. B2 Trheim

B2 Trheim Nytt medlem

2. hilde

hilde Forumleder

Den krever abonnement så vi får håpe Bpf deler den med oss etterhvert.

3. yin yang

yin yang Jeg er

Jeg er uenig med pressen, at de kan ta betalt for artikler, der vanlige mennesker blir portrettert der de gir av seg selv. Så derfor kjøpte jeg en ukes abb for å dele med dere.

BIPOLAR OG HØY IQ: Ny norsk forskning viser at det er en genetisk sammenheng mellom bipolar lidelse og intelligens. Tonje F. Smith fra Herøysund opplever at det også er positive sider ved sykdommen. Her er hun ved Husnesfjorden, som er en del av Hardangerfjorden. Foto: Privat
    Tonje (40) har bipolar lidelse: Sykdommen knyttes til høy IQ

Norske forskere har for første gang avdekket genetisk sammenheng mellom bipolar lidelse og intelligens. Tonje (40) har bipolar lidelse og har hatt mange tunge perioder. Likevel er trebarnsmoren opptatt av at sykdommen også kan ha positive sider. Her er gode råd for å leve best med diagnosen.

Publisert:07.01.19 23:03 Oppdatert: 08.01.19 12:29
    De nye funnene i den norske forskningen knytter sykdommen til gener for intelligens. Dette kan forklare hvorfor flere personer med alvorlige psykiske lidelser er skoleflinke og kreative, og at mange blir kunstnere eller forfattere.

Rundt 100. 000 nordmenn har bipolar lidelse, fordelt omtrent likt på type 1 og type 2. Antallet med diagnosen har økt noe de siste tiårene. Arveligheten er høy, og ligger på mellom 60 og 80 prosent. Resten kan forklares av miljøfaktorer.

Sykdommen medfører perioder med ulike grader av oppstemthet og perioder med depresjon, ofte med lange gode perioder imellom.

Nordmenn forteller: Slik lever vi med psykisk sykdom
    Sliter med angst og depresjon - oppgitt av psykologen

Gener for intelligens
    – Vår studie viser at en stor grad av den genetiske sårbarheten til bipolar lidelse også påvirker intelligens. Selv om vi ennå ikke vet på hvilken måte genene påvirker kognitiv funksjon, kan vi spekulere i at de påvirker hvordan hjernen bearbeider informasjon og finner løsninger på problemer. Dette kan føre til originale tanker og ideer av stor verdi for samfunnet, sier Olav B. Smeland, lege i spesialisering i psykiatri ved Oslo universitetssykehus, som også har en doktorgrad i nevrovitenskap.

Han er ansvarlig for den nye studien, sammen med Ole A. Andreassen, professor og overlege i psykiatri ved Oslo universitetssykehus og Universitetet i Oslo.

De er begge tilknyttet Norsk senter for forskning på mentale lidelser, NORMENT, og har i denne studien også samarbeidet internasjonale forskningsmiljøer.

Artikkelen ble nylig publisert i det prestisjetunge internasjonale tidsskriftet Molecular Psychiatry.

Sliter med angst og depresjon - oppgitt av psykologen
    Mange kjente personer med lidelsen
    Om man googler bipolare lidelser, dukker det opp en rekke kjente navn, både historiske og fra vår egen tid: Ludwig van Beethoven, Ernest Hemingway og Edvard Munch hadde sykdommen. I vår tid har Britney Spears, Mariah Carey og Chris Brown snakket offentlig om at de er bipolare. Her i Norge har blant andre komiker Rigmor Galtung og artist Sandra Lyng Haugen fortalt om diagnosen.

– Det kan være en vanskelig balansegang, for på den ene siden er det en alvorlig sykdom som bør behandles, mens det på den annen side også kan være en positiv drivkraft. I mange sammenhenger har personer med bipolar lidelse opphav til originale tanker og nye ideer som ofte er nyttig i mange typer arbeid, ikke bare kunstnerisk virksomhet, sier Ole A. Andreassen.

I studien sammenlignet forskerne genetisk risiko for bipolar lidelse og intelligens ved å undersøke DNA-materiale fra mer enn 400.000 mennesker. Blant disse var 20.000 pasienter med bipolar lidelse, og en gruppe med 35.000 pasienter med schizofreni.

Mikael Persbrandt (50): - Jeg er bipolar
    Nye metoder
    I alt fant forskerne 12 risikogener for bipolar lidelse knyttet til intelligens. Ved 75 prosent av genene var risiko for bipolar lidelse knyttet til høyere intelligens. Ikke alle personer med bipolar lidelse har disse genvariantene, men de finnes oftere hos personer med denne diagnosen enn hos befolkningen for øvrig.

Ved hjelp av nye metoder hadde forskerne mulighet til å slå sammen store mengder data om genetiske varianter fra studiene på bipolar lidelse, schizofreni og intelligens. Hver av studiene har undersøkt mer enn en million genvarianter fra hver deltager.

Takket være nye matematiske verktøy koblet de sammen og analyserte de genetiske dataene. Deretter skannet de gjennom millioner av genvarianter og identifiserte genvarianter knyttet til bipolar lidelse og schizofreni som også påvirker intelligens.

Dette er den første studien som viser at forholdet mellom bipolar lidelse og intelligens kan ha utspring fra et felles genetisk opphav.

Funnene gir ny og viktig innsikt i det biologiske forholdet mellom bipolar lidelse og kognitive funksjoner.

– Med en bedre forståelse av den genetiske arkitekturen for kognitiv funksjon, kan det bli mulig å lage nye medisiner for kognitive vansker, som vil kunne hjelpe mange mennesker. Dette gjelder mange pasienter med alvorlige psykiske lidelser, sier Olav B. Smeland.

Med høyere intelligens menes det i studien at deltagerne har gjort det bedre på ulike kognitive tester.

Smeland påpeker at studien ikke omfatter andre aspekter av intelligens, som for eksempel sosial intelligens, som han mener også er viktig og interessant.

VG-psykologen svarer: Kan noen elske en som er psykisk syk?
    Åpenhet med barna
    Tonje F. Smith synes den nye forskningen er spennende og fascinerende.

– Det har jo blitt sagt at mange bipolare er kreative og intelligente, men nå vet man faktisk at det kan stemme ved å gå inn og finne genene rent vitenskapelig.

Hun sier at diagnosen også har ført til positive ting i livet hennes.

– Det hender jeg blir spurt om hva jeg ville gjort hvis jeg kunne valgt den bort. Det er jeg faktisk usikker på. Selv om den har vært en stor belastning, så har den også gitt meg mye og gjort meg til den jeg er i dag. Hvis jeg kan bruke stemmen min til å hjelpe noen, da har det bidratt til noe godt.

Prisen har likevel vært høy.

– Ungene mine har vokst opp med en mor som er av og på. Men jeg har alltid snakket åpent med barna mine om sykdommen.

Hun har ikke opplevd å møte mange fordommer, bortsett fra noen få ganger i forbindelse med at hun har tre barn. Noen har lurt på hvordan hun som er psykisk syk kan oppdra barna sine.

Slik endrer stress kroppen
    Turbulente år
    Hun traff mannen i sitt liv, Egil (46), da hun var 16 år. Allerede 17 år gammel ble hun mor for første gang, til Cathrine, som er 23 år i dag. I tillegg har de barna Ole Christian (15) og Martin (12).

Både før og etter den første graviditeten var hun veldig svingende i humøret, uten å forstå hvorfor. Hun tenkte det kunne være svangerskapsdepresjon, men hadde en følelse av at det var noe annet som lå under, uten at hun fikk støtte for det.

Hun giftet seg da hun var 18 år. Så fulgte noen turbulente år. Hun forsøkte å kombinere skolegang med baby, samtidig som hun slet med psyken. I tillegg ble det en del festing.

– Så gikk Egil og jeg fra hverandre med brask og bram da jeg var 19. Deretter fulgte en tid med ekstremt mye angst. Jeg hadde panikkanfall, og holdt meg inne fordi jeg var redd for at folk skulle se hvor syk jeg var.

– Mens noen snakker om at de har sommerfugler i magen, følte jeg at jeg hadde tusen sinte elefanter inni meg. Jeg sov lite og klarte ikke å konsentrere meg.

Den eneste grunnen til at hun klarte å stå opp var datteren.

Hun fikk resept på antidepressivene av fastlegen, uten videre oppfølging. Det var til liten hjelp for henne, og heller tvert imot.

Da hun var 22 år gammel ble hun og Egil sammen igjen. Etter å ha prøvd seg som student i Bergen en periode, flyttet de tilbake til hjembygda. Livet falt ytre sett på plass, med jobb, hus, bil og et nytt barn på vei.

– Men jeg hadde lange perioder der jeg var veldig syk, med dype depresjoner og lite energi. Jeg følte meg mislykket.

Nå er det bevist: Mental trening endrer hjernen
    Fant ut av diagnosen selv
    Diagnosen fant hun først ut av selv. Julen 2007 så hun helt tilfeldig en dokumentar av Stephen Fry om bipolar lidelse på tv.

– Det var en enorm gjenkjennelse i det. Først ble jeg livredd, og syntes det var flaut at jeg skulle ha den sykdommen.

Hun gikk til legen sin, ble utredet av psykiater og fikk diagnosen da hun var 30 år. Etter hvert fant de frem til riktig medisinering og situasjonen ble bedre.

Hun har likevel perioder som er veldig vanskelige, og hvor hun er deprimert. Derfor følte hun seg som for ustabil for en arbeidsgiver, og ble ufør etter å ha jobbet mange år med helse og omsorg.

Det betyr ikke at hun sitter hjemme. Nå har hun en 30 prosents stilling som frivillighetskoordinator i Bipolarforeningen og er nestleder i brukerrådet for Folgefonn DPS.

– Det er viktig for meg å bruke min historie til noe fornuftig, og det har vært et enormt løft for meg å kunne hjelpe andre.

Eksperter: Slik oppdager du depresjon hos andre
    Fullstendig likegyldighet
    Hun har hatt mange nedturer, men har spesielt to opplevelser som markerer absolutte bunnpunkt.

– Det ene var da jeg var rundt 20 år og fikk utdelt antidepressivene uten noe oppfølging. Medisinene førte til en alvorlig forverring som endte i et selvmordsforsøk og all den skam og skyldfølelse det førte med seg i etterkant.

Det andre var for to år siden da hun var innlagt med alvorlig depresjon.

– Da var følelsen av ikke å mestre livet ekstra tung å håndtere, mye fordi jeg selv mente at jeg hadde så mye kunnskap om bipolar lidelse at jeg ikke burde bli syk. Jeg ga meg selv skylden for at jeg ble så dårlig, og at det tok så lang tid å komme seg gjennom den mørke tåken.

Hun forsøker å sette ord på hvordan hun har det når depresjonen er som verst:

– Det er en blanding av en fullstendig likegyldighet når det gjelder betydningen av livet mitt, hvor jeg helt oppriktig ikke skjønner meningen med å ha et liv, og en følelse av avmakt som tar kontroll over meg. Jeg ser ikke at det noen gang vil være mulig for meg å komme meg opp igjen.

Hun har også vært innlagt tidligere, når det er helt nødvendig med tettere oppfølging og behandling.

– I slike perioder sier jeg til Egil at han må finne seg en ny dame.

Samtidig erfarer hun at hun kommer seg opp igjen. Hun vil muligens oppleve svingninger resten av livet, men er målet å få flest mulig gode dager.

Mannen Egil har vært en uvurderlig støtte hele veien. Han er også aktiv som pårørende i Bipolarforeningen.

– Jeg hadde ikke klart meg uten han. Men så hadde ikke han klart seg uten meg heller, legger hun lattermildt, men oppriktig til.

Mia (27) trente seg ut av depresjon
    Økt kunnskap
    I undersøkelser av skoleelever har man funnet at risikoen for å få bipolar lidelse var størst blant de skoleflinke og de med skolevansker, men lavest blant elevene med normale skoleprestasjoner.

Noe av den genetiske sårbarheten er også assosiert med kognitive vansker, som er et problem for mange pasienter. Dette kan dreie seg om redusert hukommelse og konsentrasjon, spesielt i depressive faser, som blant annet kan gjøre det vanskelig å få tatt den utdanningen man ønsker og delta i arbeidslivet.

Ved schizofreni var det også en stor grad av genetisk overlapp med intelligens. Her var imidlertid en større andel av genene knyttet til kognitive vansker.

I årene fremover forventer forskerne at nye store genetiske studier vil føre til økt kunnskap om hvordan gener påvirker hjernens utvikling, funksjon og risiko for sykdom.

De mener det er for tidlig å konkludere med hvorfor bipolare lidelser knyttes til høyere intelligens.

Men man tror det kan ha sammenheng med hvordan hjernen bearbeider informasjon og finner løsninger, og i hvilken grad hjernen er sensitiv for omverdenen.

– Det at deler av den genetiske sårbarheten for bipolar lidelse kan gi utslag i høyere intelligens, tyder på at det finnes positive sider av den genetiske sårbarheten som er fordelaktige for mennesker. Dette kan være med på å forklare hvorfor genvariantene fortsatt finnes i befolkningen, selv om de innebærer økt risiko for depresjon og mani, og hvorfor andelen personer med bipolar lidelse sannsynligvis har vært jevn gjennom menneskenes historie, sier Smeland.

Sykdommen har også vært forbundet med høy kreativitet. Dette kommer frem i flere ulike studier, blant annet publisert i Nature Neuroscience i 2015.

I en annen studie fra 2016, også publisert i Nature Genetics, fant man at gener for bipolar lidelse var knyttet til mer utadvendthet og åpenhet for erfaringer, og lavere planmessighet.

Forskerne mener man generelt hører lite om de positive sidene ved å ha en slik diagnose.

– Den økte åpenheten rundt psykiske lidelser de siste årene har vært viktig for å redusere stigma og fordommer. Men hovedfokuset har nok vært på utfordringene rundt lidelsene. Vi tror at et økt fokus på positive sider ved psykiske lidelser også kan gjøre det lettere for pasienter og deres pårørende, sier Smeland.

Slik tok de kontroll over angsten
    En lang vei å gå
    Daglig leder i Bipolarforeningen, Nina Antonov, mener NORMENTs forskning er veldig interessant, med tanke på at bipolar lidelse er en alvorlig psykisk lidelse som man trenger mer kunnskap om.

– Vi ønsker oss mer kunnskap om lidelsen. Denne forskningen kan blant annet bidra til et mer nyansert bilde av diagnosen enn det som ofte blir fremstilt i mediene, sier hun.

Antonov understreker at folk er ulike, og at denne sykdommen oppleves forskjellig fra person til person.

– Bipolar lidelse er uten tvil en stor belastning for de fleste, men noen kjenner også på positive aspekter som større kreativitet og produktivitet i perioder. Noen kan også oppleve at de lettere kommer i kontakt med andre mennesker, sier hun.

Foreningen opplever at det har blitt en større åpenhet rundt psykisk helse enn det har vært tidligere, og at dette har ført til at det også har blitt noe mindre fordommer rundt de tyngre psykiske lidelsene, som bipolar lidelse.

– Vi har likevel en lang vei å gå. Fordommer henger ofte sammen med mangel på kunnskap, og vårt inntrykk er at folk fortsatt vet for lite om hva bipolare lidelser egentlig er, og at mange har en tendens til å generalisere ut fra enkelthistorier, sier Antonov.

Hun mener at personer med bipolare lidelser fortsatt møter på store utfordringer i arbeidslivet.

– Mange arbeidsgivere tør ikke å investere og tilrettelegge, og det er veldig synd. Personer med en bipolar lidelse kan være en stor ressurs, ikke bare til tross for, men også på grunn av sin bipolare lidelse, sier Nina Antonov.

Fire menn forteller: Slik ble vi rammet av angsten
    Råd til deg som har diagnosen bipolar lidelse
    ■ Sørg for å få informasjon om sykdommen, bivirkninger av medisinene og behandlingstilbudet.

■ Bli kjent med symptomene dine.

■ Forsøk å bruke sykdommen til å lære om deg selv.

■ Dersom du merker symptomer på lidelsen, oppsøk hjelp så fort som mulig. Det er mulig å forhindre en sykdomsepisode dersom man får hjelp tidlig nok.

■ Bruk tid på dine nærmeste og forsøk å holde familieforhold stabile.

■ Få den søvnen du skal ha! For lite søvn kan noen ganger utløse nye maniske episoder.

■ Forsøk å unngå stressende situasjoner så langt du kan.

■ En rolig livsstil, stabil døgnrytme, fysisk aktivitet og et riktig og regelmessig kosthold kan bidra til å holde symptomene på avstand.

■ Unngå rusmidler, særlig i faser der du kjenner deg dårlig.

■ Hvis du kun får medisiner og ønsker samtaleterapi i tillegg, må du selv aktivt presse på for å få dette hos en erfaren og kompetent behandler.

■ Det er svært viktig å ta medisinen som blir foreskrevet av behandler.

■ Lytt til de som kjenner deg og du er trygg på, når de sier noe er på gang. De kan gjenkjenne symptomer på episoder til og med før du gjør selv.

■ Husk på at du ikke er diagnosen. Du er deg!

(Kilde: Folkehelseinstituttet)

Tilbud fra Bipolarforeningen
    Bipolarforeningen har en rekke tilbud til personer med diagnosen og deres pårørende. Her er eksempler på to av disse:

Likepersoner: Likepersoner fra foreningen setter av tid til en prat om det å leve med en bipolar lidelse eller å være pårørende. Dette er en tjeneste hvor du kan ha en til en-samtale med noen som har lignende erfaringer som deg selv. Tilbudet er gratis, og kan foregå på telefon og e-post, men i enkelte tilfeller kan personlig oppmøte avtales.

Åpent treff: Dette er et uformelt lavterskeltilbud for deg som ønsker å møte andre personer med bipolar lidelse eller pårørende. Bipolarforeningen arrangerer treff rundt om i landet. Treffet er helt uforpliktende og du velger selv om du aktivt ønsker å delta i samtalen eller bare lytte. Målet er å ha et positivt samvær der du kan treffe nye mennesker og dele erfaringer og kunnskap om bipolar lidelse. I kalenderen til Bipolarforeningen kan du se når det neste åpne treffet i din by finner sted

FR:@ og Inger liker dette.
  4. yin yang

yin yang Jeg er

Trodde jeg til tider var stokk dum, men scoret allikevel 113 i depressiv fase, og 121 i høy fase på mensas egen hjemmetest. Det er bare det å kunne tro på seg selv, og heller ikke bry seg så mye om at man ikke passer inn i alle sammenhenger.

B2 Trheim, Inger og hilde liker dette.
  5. hilde

hilde Forumleder

Takk for at du deler :) Jeg ble mest fokusert på det at de se koblingen til genene for sårbarhet for bp. Har ikke fått med meg at de har funnet de genene. Når de så har gjort det iht artikkelen, så bør det jo være enkelt å få bekreftet / avkreftet om man har diagnosen, eller er jeg helt på tur her?

Så må jeg også få klarhet i dette med likepersontjenesten. Da jeg leste og hørte om det først, så var det et medlemstilbud fra foreningen. Men nå høres det ut som om det er en tjeneste for alle. Hmmm, det står så på hjemmesiden, så jeg får vel finne ut av det etterhvert da det hender nå og da at jeg får mail etc.

Men om noen please kan fortelle meg når de fant den genetiske varianten for bipolar lidelse, så hadde jeg blitt like glad som nå da du delte artikkelen :)

Inger liker dette.
  6. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Tonje er et fantastisk fyrverkeri av et menneske, det er forvaring også Cathrine og Egil!

7. JohnE

JohnE Nytt medlem

God artikkel!
    Men det er kanskje litt drøyt å si at dette er ny kunnskap. Det ligger en del forskningsrapporter på pubmed.com om temaet fra ganske langt tilbake, selv om de ikke er norske.
    Det som kanskje er litt betenkelig, er at flere av dem konkluderer med at risikoen for å få bipolare lidelser er høyere blant folk som har både høyere og lavere IQ enn gjennomsnittet.
    Så kan jo noen og enhver av oss undre seg hvor vi ligger i det bildet...

hilde liker dette.
  8. Inger

Inger Nytt medlem

Jeg er helt klart smartere enn alle andre under en opptur :D

yin yang og hilde liker dette.
  9. yin yang

yin yang Jeg er

:itd_3d_ani_w60_smiles_007::itd_3d_ani_w60_smiles_006:
    Nå er ikke akkurat mensa hjemmetest noe bevis på at man oppfører seg noe smartere, men at man har god logisk sans og oppfattelse vedrørende de oppgavene man får. I tillegg løser de innenfor tidsrammen. Intelligens er jo så mangt, og vi har vel alle våre talenter over ett spredt spekter. Ikke alltid man har troen på seg selv, men man glimter jo til med ett eller annet tidvis. Bare jeg greier å holde orden på økonomien, matinntaket som drikke, så er mye gjort om man greier å tvinge seg i aktivitet også når det butter på som værst!

Nok sagt, jeg har skeiet ut skikkelig selv nå, selv om jeg vet så godt også videre,,,,,,....!!!!!!!?????

FR:@ liker dette.
  10. Bob

Bob Nytt medlem

Har fått høre at jeg er veldig veltalende og kunnskapsrik når jeg har vært manisk. Ikke så rart kanskje når hjernen er på høygir. Ellers er jeg vel medelsvensson...

FR:@, Inger og hilde liker dette.

Del denne siden