Utredning

En tråd i 'Behandling/Terapi' startet av Marthe, 18 Des 2013.

Stikkord: Legg til stikkord
  1. aurorablind

aurorablind Gjest

Jeg fikk først diagnosen etter en måned på døgnenhet på DPS, og noen ekstra samtaler med psykolog. Det er tre måneder siden.
    Fikk to grundige utredninger, en hos psykiater og en hos psykologen min (jeg var skeptisk til diagnosen i første omgang, så jeg ba om en revurdering..).
    Tror jeg hadde ca seks 45-minutters samtaler med diverse spørreskjemaer hos psykiater før de konkluderte med diagnosen, og tilsvarende med psykolog.

Jeg har vært litt hit og dit i psykiatrien de siste ti årene. Først mente de det var en hormonforstyrrelse (i 17-årsalderen), så var det depresjonsvansker, konsentrasjonsvansker, angstlidelse og sosial angst.
    Å få diagnosen bipolar 2 føles som å "komme hjem" på et vis.. Jeg har bestandig hadd en mistanke om at det var mer enn bare "vanlige" psykiske problemer, men også noe "rart" med kjemien i hjernen min. Alle oppturene, kreative eskapader, depresjoner og angstepisoder er forklart, og jeg skjønner mye mer.
    Det vanskelige er å vite at dette er en kronisk lidelse, men heldigvis har vi et bra helsevesen med mye god hjelp å få :)

2. snevit

snevit Gjest

3. Maybe

Maybe Nytt medlem

Jeg har et spørsmål til dere. Jeg lurer på om det er så å si standard i dag å bli innlagt når en skal utredes for Bipolar? Jeg skal utredes ved Østmarka og har begynt å få skikkelig nerver ang. det. Jeg ser fram til å bli utredet, men jeg kommer ikke til å takle å være innlagt..så godt kjenner jeg meg selv. Er det noen som har noe peiling på hva de pleier å gjøre ved Østmarka og eventuellt ca hvor lenge ? (skjønner det er forskjellig fra person til person.. men spør sånn ca, så jeg har en liten anelse :))

4. Lilja

Lilja Forumleder

Jeg kan ikke svare for Østmarka, men jeg fikk ihvertfall ikke tilbud om noe utredning mens jeg var innlagt. Dette var DPS (poliklinikken) sitt ansvar, sa de på sengeposten. De gangene jeg har blitt utredet for ting har det skjedd av en psykolog eller psykiater på DPS, over noen måneder og ved bruk av skjemaer og samtaler/observasjon av meg. Og ved utprøving av medikamenter :) (f.eks responderte jeg så bra på stemningsstabiliserende at de så det som en klar indikator på at jeg var bipolar) ;)

Maybe liker dette.
  5. Maybe

Maybe Nytt medlem

Ok tusen takk for svar, :) håper det blir noe lignende for meg da bortsett fra at det ikke skjer ved DPS :) Jeg har vært ved to DPS der jeg har hatt bruk av skjema og samtaler og observasjon. Jeg fikk en depresjonsdiagnose og sterk Pms og unnvikende personlinghetsforstyrrelse.. (Ene Dps var ikke enig i det siste der) Ene DPS mente jeg hadde klare tegn på ADHD men ville hoppe over det enn så lenge husker jeg han sa ...etter dette så har jeg ikke vært enig i deres diagnose så fastlegen min sa jeg hadde rett i å få en second opinion og det skal jeg få ved Østmarka.

Lilja liker dette.
  6. Lilja

Lilja Forumleder

Lykke til! :)

Maybe liker dette.
  7. Inger

Inger Nytt medlem

Jeg ble utredet på østmarka, og ble ikke innlagt, men jeg bor i byen og er bare en busstur unna.
    Tipper de utreder forskjellig etter hvilke behov hver enkelt har.

Lykke til :)

Maybe liker dette.
  8. Maybe

Maybe Nytt medlem

Tusen takk :)

Ok Phuuu, du aner ikke hvor letta jeg ble nå :) Tusen takk skal du ha :)

9. Inger

Inger Nytt medlem

Så bra :) da kan du slappe litt av

Maybe liker dette.
  10. Det er veldig effektivt å bli utredet under innleggelse. I stedet for å rase frem og tilbake til timer hos psykiater i månedsvis får du gjort unna alt på noen dager og får en mye mer solid utredning.

Maybe og Inger liker dette.

Del denne siden