Utredning

En tråd i 'Behandling/Terapi' startet av Marthe, 18 Des 2013.

Stikkord: Legg til stikkord
  1. Marthe

Marthe Gjest

Hvem fikk du diagnosen av? Og hvor lenge ble du utredet evt hvordan? (hvilke tester etc)
    Jeg gikk i utredning ca 6 måneder før endelig diagnose ble satt, for å utelukke at det kunne være fysisk sykdom eller annen typ psykisk lidelse. For meg så var det en lettelse sett tilbake, selvom 6 mnd kan virke som en evighet når du er syk og i fullstendig kaos. Men jeg tenker, bedre med lenger utredning og rett behandling enn feilbehandling.

2. Inger

Inger Nytt medlem

Det begynte med at legen min sjekket ut alt av fysiske ting og tang. Legen min er også psykiater, så han begynte utredningen i forhold til bipolar diagnose. Dette foregikk over tid, fordi jeg ikke greide svare på spm i mer enn 20-30 min. En gang i uka var jeg hos legen, i en periode over 2-3 mnd.
    Så ble alt sendt videre til Østmarka ( en avdeling på St. olavs hospital). Der var jeg til utredning over 2-3 samtaler før jeg fikk diagnosen.
    Etter at diagnosen var satt fikk jeg også ett kurs som gikk over 3 mnd, hvor vi lærte om sykdommen.

3. snevit

snevit Gjest

Etter mange års psykdom mistenke min fastlege BP lidelse, jeg ble henvist til dps, hvor jeg ble utredet gjennom strukturert intervju, stemning registrerings skjema, og et egenvurdering skjema hvor samboer også skulle gi sin vurdering. Alt dette tok ca 4 mnd før diagnosen ble stilt. Deretter fikk jeg i kombinasjon av medisinering og psykoedukasjon i ca 6 mnd, er nå tilbake med oppfølging av fastlegen.

4. Lulu

Lulu Gjest

Jeg fikk diagnosen via "learning by failing"... fra jeg første gang kom inn i psykiatrien ble det år på år med misforståelser, skjema på skjema, behandlerbytte gang på gang, innleggelser gang på gang. Og alle gjorde sine egne konklusjoner utifra en mer eller mindre usammenhengende observasjons/behandlingsperioder. Av og til var behandlere ikke leger, da kom en ukjent lege innom i konsultasjonen én gang og stilte noen spørsmål, og ga en diagnose, eller overlege ble bedt om å sette en diagnose uten å ha snakket med meg. Etter å ha vært feilmedisinert, overmedisinert og behandlet for en sykdommer jeg ikke hadde i ca 13 år, valgte noen (faktisk en turnuslege) på avdelingen å fjerne antipsykotikum fra medisincoktailen. Da ble jeg slik jeg er, og min bipolare lidelse kom ut av skapet den ikke ble dempet ihjel av tunge medisiner... Det er 5 år siden nå, jeg har ikke hatt så mange behandlerbytter, jeg har fått stemningsstabiliserende medisiner. Diagnosen har skiftet litt mellom bipolar og borderline, og mellom bipolar 1 og 2, og melom rapid cykling og ikke.... Men i løpet av de siste 5 årene, etter 13 år med feil på feil på feil, har diagnosen kommet gradvis rekende på ei fjøl...

5. olebrum

olebrum Forumleder

Jeg fikk også en rekke ulike diagnoser. Fra jeg ble syk første gang for 3,5 år siden, klarte de i løpet av halvannet år å gi meg 9 ulike diagnoser - hovedsaklig personlighetsforstyrrelser av ulik art. Hver innleggelse ga ny lege som igjen ga ny diagnose. Siste innleggelse fikk jeg diagnosen bipolar 1. Den tror jeg selv er riktig så da gjelder det bare å holde seg unna nye innleggelser så får jeg vel beholde diagnosen :p

Maybe og snevit liker dette.
  6. Megselv

Megselv Gjest

Fastlegen min hadde en mistanke en stund og det var da jeg traff min første alvorlige depresjon hvor jeg kom inn på DPS.... Selvom jeg hadde gått til psykolog tidligere i svangerskap o.l , så ble det likso. Ikke noe mer. Endelig kom jeg inn på DPS (som ikke tok så lang tid da), og etter ca 4 mnd der med mye kartlegging, så fikk jeg diagnosen bipolar lidelse type 2 rc. Pluss en del andre greier. Tilleggsdiagnoser....

7. Jeg var inne til en slags samtale som strakk seg over det meste av dagen, der psykologen stilte masse
    spørsmål. Påfølgende dag var min samboer inne til en samtale, 2-3 timer, for å verifisere det jeg hadde
    sagt.
    Etter at de hadde snakket, fikk jeg diagnosen. Det tok altså kun 2 dager..... Og jeg tror det er feil diagnose
    jeg har fått. Hastverk er lastverk:-(

8. hilde

hilde Forumleder

Fikk diagnosen på en dag! En maskingeværsalve med spørsmål i hulter til bulter som jeg knapt klarte å henge meg med på for jeg så ingen logikk i det (er veldig opptatt av at ting skal være logisk). Så fant jeg SCID II på nettet og kjente igjen mye av teknikken han brukte.
    Må vel bare erkjenne at han hadde nok rett ;)

9. hilde

hilde Forumleder

Men med ptsd var jeg til behandling i 3,5 år, men når de kom frem til diagnosen aner jeg ikke.

10. bipolarbear

bipolarbear Nytt medlem

Jeg fikk diagnosen etter en ukes opphold på den psykiatriske klinikken i Levanger. Jeg ble innlagt pga et "totalt sammenbrudd", som i etterkant viste seg å omfavne åtte av de ti vanligste symptomene på mani. Jeg gikk til samtaler hver eneste dag, og ble stilt en hel masse standardspørsmål fra skjemaer. Diagnosen bp2 ble satt ved slutten av oppholdet, men ble senere justert til bp1 pga at jeg utelatte en del informasjon i samtalene da jeg var innlagt.

11. Lilja
    Denne meldingen av Lilja har blitt fjernet fra offentlig innsyn. Slettet av Lilja, 9 Aug 2014.
    12 Jun 2014 Vis

Del denne siden