Unger med deprimerte foreldre sliter big time

En tråd i 'Forskning' startet av JohnE, 1 Mar 2018.

1. hilde

hilde Forumleder

Nei desverre :) Men vi kan godt prate om det så skal jeg fortelle litt om hvordan jeg gikk frem. Er opptatt til og fra i helgen, men ring gjerne fra mandag av. Send meg pm så skriver jeg nummeret mitt. Ellers så bor jeg ved Tønsberg om du vil / er lettere å møtes :)

2. Inger

Inger Nytt medlem

At det er vanskelig med syke foreldre kan jeg skrive under på, og siden dette er genetisk så er jeg så vidt jeg vet 3 generasjon bp i min familie.

Pga min egen erfaring som barn, så tok jeg selv kontakt med skole. På skolen har de også tverrfaglige møter hvor lege, skolesøster, spesped, rektor, bup og lærer er tilstede. Da kan man gi dem tillatelse til å ta opp ditt barns sak. Da kan f.eks legen gi henvendelsen til bup rett i handa til den som er på møtet fra bup. Det korter veldig ned på ventetiden til behandling.
    Stort sett er de veldig hjelpsomme dersom man selv tar kontakt, fordi de da kan ta tak i ting veldig tidlig.
    Skolen satte fort igang med enkle tiltak, og alt ble mye bedre i løpet av kort tid. Ett tiltak var noe så enkelt som at vi fikk ha to sett med skolebøker, ett sett hjemme og ett på skolen. Da ble det mindre å holde styr på både for meg selv, og ungen min.
    Så for min del er det å snakke med skolen det lureste jeg gjorde.

Men når det kommer til dårlig samvittighet så er det veldig mye jeg har dårlig samvittighet for. Jeg har mere enn en gang følt meg som en udugelig forelder når jeg ikke har greid ting.
    Jeg føler meg fortsatt udugelig til tider, men når jeg er frisk føler jeg meg mindre udugelig. Så jeg tror den følelsen for min del også kan være symptom på depresjon, eller en begynnende depresjon.

Sist redigert: 3 Mar 2018
    Lilja og hilde liker dette.
  3. hilde

hilde Forumleder

@JohnE , tenkte på det du skrev og skal prøve å skrive ned det jeg husker av hvordan jeg gjorde det. Må jo gjøre noe sånt da jeg skal tilbake til skolen der i mai....

Skal prøve meg de neste par dagene :)

JohnE liker dette.
  4. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Bipolarforeningen har en powerpoint-presentasjon om bipolarforeningen og jeg brukte den som basis for mine egne foredrag. Jeg skrev mye mer om sykdommen i tillegg og om viktigheten av trialog i behandlingen: nemlig kommunikasjon mellom behandler, pasient OG pårørende.
    Jeg har også inkludert en del om selvmord i hjembyen min, men det skal jeg ta ut før jeg sender det videre. Den delen er tilpasset vår lokale situasjon.

Jeg deler den gjerne, send meg din e-post i privat melding.

JohnE og hilde liker dette.
  5. hilde

hilde Forumleder

@JohnE , her er min "plan" når jeg skal holde foredrag for avtroppende helsefag-elever:

Tenkte å starte med noe av det dummeste jeg har gjort så stemninga letter fort [​IMG] Så over til depresjonen som detter på med en gang hos meg. Så de får med fra begynnelsen at dette ikke er noe vi gleder oss til [​IMG]

Derfra tenkte jeg å ta om hvor lang tid det kan ta å få diagnosen og hvor mange foreningen har hjulpet i ettertid. Da presenterer jeg den.

Snakker litt da om hvor trist det er at ikke min og tidligere generasjon kunne fått sånn info og hjelp til mestring. Her spør jeg om noen kjenner noen med en alvorlig psykisk lidelse. Selv har jeg mye selvironi og bruker den så kanskje noen kjenner igjen situasjoner de har opplevd eller hørt om. Samme med egne-erfaringer jeg hørte på Mestringskurset til foreningen.

Så åpner jeg litt så de kan komme med spørsmål underveis (her merker man at de holder noen spørsmål tilbake. Det er om selvmord, så da stiller jeg selv det spørsmålet). og avslutte med at det ikke er skummelt, og virker ikke jeg ganske normal [​IMG]

Gjennom hele greia så får de komme med spørsmål som har med emnet å gjøre. Jeg sier eller gjør noe med ca 10-15 minutters mellomrom som letter stemningen. Blir det for alvorlig og saklig, så mister de ofte fokus. De er skolelei.

Det er ikke plankekjøring sånn som det står her, de er tenåringer hvor spørsmål og kommentarer kommer hulter til bulter ;) Jeg hadde skrevet en lapp med stikkord, men innen jeg var halvveis så kikket jeg på den og sa noe sånt som at "disse stikkordene er helt på trynet nå" og kasta den mot døra. Ble latter utav det og :)

Håper dette er til noe hjelp for deg eller andre som vil gjøre det samme. Håper flere gjør det etterhvert, det er gull verdt for dem!!!

FR:@, olebrum og Lilja liker dette.

Del denne siden