Søvn..

En tråd i 'Åpen post' startet av Britt, 12 Mai 2019.

  1. Britt

    Britt Bipolar 2

    Hei. Jeg hadde en seinvakt en torsdag som var veldig travel og en tidligvakt fredag som var veldig travel. Lite søvn mellom torsdag og fredag .kjente på stresset på fredagen ( tror jeg var hypoman/ overenergi fordi jeg klarte aldri stoppe helt opp ). Jeg kjente jeg var lysvar for lys og myset. Jeg fikk også høre jeg såg blek ut( kjekt å høre..) Da jeg kom hjem fredag la jeg meg bare på et mørkt og kaldt soverom. Hele lørdagen ble jeg liggende i sengen i mørket også pga lysvarhet og veldig sliten i kroppen. Er det noe jeg kunne gjort for å forebygge at jeg ble så sliten? Eller er dette naturlig del av sykdommen som jeg må lære meg å akseptere? Bruker medisiner.
     
  2. yin yang

    yin yang Jeg er

    Det jeg har gjort er å opprettholde gode rutiner og forholde meg til de så godt jeg kan! Lært meg å si nei til ekstra arbeide, og ting som spesielt går utover søvnen. Jobber ikke natt lenger heller. Når jeg kjenner energien tar seg opp girer jeg ned, og når jeg begynner å gå ned, så girer jeg opp. Det har vært mange år med febrilsk leting, men for meg så hjelper disse rutinene og spesielt de å kjenne etter, stoppe opp og kjenne på pusten, og spenninger i kroppen.

    Før så raste jeg avgårde høyt og lavt til det smallt, og så var det å lade opp batteriene igjen slik som du beskriver. Orket kun jobb i lange perioder, og ingenting annet.
     
    hilde og Britt liker dette.
  3. Bob

    Bob Nytt medlem

    Dette minner meg på den gang jeg debuterte med bipolar. Jobbet senvakt-tidligvakt og sov dårlig mellom vaktene. Klarte ikke gire ned da kveldskiftet sluttet i 23-tiden og opp igjen i 6-tiden.
    Generelt anbefales det ikke bipolare å jobbe skiftarbeid, blir kluss med søvnen så har man det gående.
    Lysømfintlighet kan jeg også huske jeg hadde. Var vanskelig å gå i butikken med mye lysrør i taket. Kan skyldes medisin kanskje?
     
    Britt og hilde liker dette.
  4. yin yang

    yin yang Jeg er

    Britt liker dette.
  5. Britt

    Britt Bipolar 2

    Jeg tror det skyldes hypomanien. Når jeg kjenner at jeg er på overgir, får jeg lysvarhet ( føler for å dempe lyset inne eller gå med solbriller ute selv om det ikke er særlig sol) Det er en slags migrene. Har akkurat bestilt med orange briller for å prøve ut om dette kan dempe det hele (neste gang..)
     
  6. Britt

    Britt Bipolar 2

    Kan du fortelle hvilke gode rutiner du har laget deg? Mvh Britt
     
  7. Britt

    Britt Bipolar 2

    Jobber du kun dag nå? Jeg jobber turnus (dag og kveld) Burde jeg ordnet på dette? Vet jo da at jeg mulig vil gå ned i lønn, det er egentlig ikke greit. Og hvordan skal arbeidsgiver få det til å gå opp. men når har jeg ikke engang snakket med arbeidsgiver. Kanskje jeg må diskutere dette mer med legen/ behandler. Har jeg noen rettigeheter via Nav?
     
  8. Britt

    Britt Bipolar 2

    Tusen takk for en fantastisk artikkel!
     
  9. Britt

    Britt Bipolar 2

    Er det noen som føler at det kan fremprovosere tungsinn ved å ligge for lenge om morgenen? Dvs jeg føler at når jeg har klokken ( på kjøkkenet) på akkurat 8 timers søvn så føler jeg meg klar i toppen i det jeg står opp for å slå av klokken på kjøkkenet. Men hvis jeg går å legger meg litt igjen bare for å ligge litt til.. kan det gå to timer og jeg føler at jeg hodet mitt kan få depressive føleleser/symptomer. Jeg bruker 75 mg Quetipin fast hver kveld som jeg tar kl 21.00 ( de varer søvndyssende 12 timer) for å komme meg opp neste dag før kl 09.00... Jeg blir trett etter alt i fra 1 time til 2,5 timer. Jeg syns det er utfordrende å stå opp etter 8 timer når jeg er fri eller skal på seinvakt. Burde jeg gått ned på dosen jeg tar om kvelden ( det har jeg gjort, men da føler jeg at søvnen ikke har vært så god og dyp og at jeg blir mindre rustet for depresjon i fremtid/ framkaller depresjon) ? Skal jeg på jobb og må opp kl 05.00 så kommer jeg meg opp. Men når jeg har fri.. i stor grad vanskeligere. Og så får jeg dårlig samvittighet alltid etterpå når jeg har lagt lengre enn jeg skulle... ( vet jo hvor viktig en stabil døgnrytne er for bipolare, legge seg til samme tid og stå opp til samme tid på det jevne) jeg tenker jo at tbl om kvelden har noe av årsaken rett og slett for at kroppen ikke "våkner" ordentlig før etter 12 timer, selv om man står opp tidligere. Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg tenker at jeg har pådratt meg depresjon selv fordi jeg ikke selv har tatt meg hardt nok i nakken..
     
    Sist redigert: 18 Mai 2019
  10. yin yang

    yin yang Jeg er


    Jeg gjorde mye ut av det før, med å spise sunt, vitaminer, placebo piller som Lithium orotate (noe jeg ikke vet om virker eller ikke, men jeg fikk en positiv opplevelse av å ha ett skikkelig løft over en lengre periode mens jeg brukte det , og vitamin d, som jeg vet nå har en stor innvirkning på meg for jeg hadde lave verdier, og b-vitaminer. Nå bruker jeg ikke noenting, men er ofte i solven.

    Her er de viktigste tingen jeg har gjort, som jeg vet funker for meg, og har blitt mitt "mantra".

    Aldri si ja med en gang på forespørsel om jobb, overtid, dugnad, prosjekter eller alt annet som kan komme på en dårlig dag. Med det mener jeg alle forespørsler uansett om du sprudler og er høyt oppe! Vær snill med deg selv og tiden din.

    Spis sunt, men husk å sette av spisedager.
    Det å spise sunt er jo så mangt, men jeg slet med magen i mange år, og legen mente at slik var det bare, men, jeg fikk snudd den også, med å slutte med brød, sukker og alkohol bla. Altså ikke noen diett, men ett normalt kosthold uten brødprodukter.

    Døgnrytmen er kanskje det viktigste for meg, at jeg legger meg tidlig, og får pustet ut skikkelig, selv om jeg våkner etter 4-5 timer når jeg er litt for energisk, så må jeg bare prøve å holde de rutinene, og ikke gå i midnatssfella. Altså sitte oppe til langt over midnatt. Er jeg våken så er det bare å stå opp og begynne dagen.

    Puste
    Det å stoppe opp i hverdagen og kjenne etter om en puster gjevnt og ikke stopper opp og holder pusten i perioder, noe som bygger opp spenninger som igjen fører til andre plager som kronisk vodt i rygg og andre skjellettplager, og hodepine.

    Avbryte negative tankemønster og ikke dyrke de, noe som jeg hadde en tendens tidligere, men det tok lang tid å forandre tankebanene mine. Nå er det automatikk i det heldigvis, men ikke helt kurert enda, det ligger mye trening bak det, men mer må til.

    Trene gjevnlig er uhyre viktig for meg, det å komme seg opp og ut av sofaen, og gå av seg det som er vanskelig, se på månen, lyset, og mennesker er en fin avledningsmanøver når man begynner å slite litt. Men, er man helt nede, så er jo alt grått uansett, men allikevel så kan det bidra til at man kommer seg raskere ut av den sonen også. Gjør aktiviteter du liker når du er oppegående og ikke nede.

    Så til det som artikkelen i Dagbladet også fremhever, er å gire ned når du går opp, og gire opp når du går ned.

    Da tror jeg har fått med meg det meste.


    Skiftarbeide har jeg sluttet med, og det måtte til for å bevare helsa, også krevende prosjektarbeider. Tilrettelegging er alfa omega om en skal holde seg frisk. Men min måte er kanskje ikke din måte, men mye av dette er rett og slett oppskriften jeg har lest meg til fra mange andre eksperter og de som har mestret sin bipolaritet.

    Men for all del, om du leser tråden min, så ser du at det er ikke plankekjøring, jeg er bare ett menneske jeg også, og når de kiler i leggen, eller tåka kommer så må jeg ta å skeie ut jeg også, og det går når man har innarbeidet gode rutiner man letter faller tilbake igjen til, enn når man gikk rundt i vakumet og tåka og ikke visste helt hva som skjedde med en.

    Lykke til

    Edit Note
    Måtte også legge til at den derre helvetes dårlig samvittigheten, det er noe av det første som må bearbeides, og legges vekk. Tar også mye tid å eliminere, men, man må stille seg selv de rette spørsmålene underveis, og rettferdigjøre det man gjør for sitt eget beste. Det er lov å si nei, det er lov å ha dårlige dager, det er lov å la husarbeidet flyte litt innemellom, men prøv å hopp i dusjen, gå på do når du må, spis når du er sulten, kom deg ut i butikken, og ikke spis opp siste havregryna fra forrige århundre før du kommer deg ut, og ikke la deg bli sittende eller liggende alt for lenge av gangen, også videre.
     
    Britt liker dette.

Del denne siden