Oppland/Hedmark

En tråd i 'Oppland/Hedemark' startet av FR:@, 6 Sep 2017.

1. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Åpent treff på Lillehammer

For mennesker med bipolar lidelse og deres pårørende.

Mennesker med bipolar diagnose møter mange utfordringer i livet. Det hjelper å utveksle erfaringer og mestringsstrategier med andre mennesker som har lignende problemer eller som har funnet en måte å takle problemene på. Det er derfor vi organiserer åpent treff for personer med bipolare lidelser og pårørende på Lillehammer.

Uformelt, uten program og med lav terskel, bare kom! Det trengs ingen påmelding for treffet.
    Tilbudet er gratis og uforpliktende.

Edit: Hver siste mandag i måneden (Tidliger siste tirsdag)
    kl.18 på Villa Utsikten
    Storgata 5, Lillehammer
    For mer informasjon kan du se på forum, Facebook og www.bipolarforeningen.no. Hvis du har
    ytterligere spørsmål eller ikke vil gå inn alene send inn e-post til post@bipolarforeningen.no
    De neste møtene er 26.9., 31.10. og 28.11.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Hvis du har spørsmål eller ikke tørr å gå alene tar gjerne kontakt med meg. Da finner vi en løsning sammen :)

Det er også et mattilbud fra Villa Utsikten. Søk på websiden til kommunen etter "Martins matprat".

Sist redigert: 10 Jan 2019
    Lilja liker dette.
  2. FR:@

Jeg burde være litt flinkere til å oppdatere, Sorry. Men Lillehammertreffene lever i beste velgående. Alltid noen nye fjes, alltid noen gjengangere.

Neste treff er fremskovet på grunn av påske. Denne gangen altså ikke siste tirsdagen i måneden, men en uke før:

20.mars kl.19:00 hos Villa Utsikten
    Det er alltid hyggelige folk over hele huset som kan vise veien. Men vi pleier å sitte i den store stua. Når de kommer inn døren rett til venstre. Det rekker du på ett pust også med et snev av sosial angst :) men send meg gjerne en melding hvis du lurer på noe eller vil ha noen som følger deg inn.

3. FR:@

Ja, også ved siste treff 20.6. var vi vel 7 gjester, ikke sant? Som vanlig snakket vi om mye forskjellig, men en av hovedtemaene var vel å være bipolar og ung.

Neste treff er 24.4.2018 Lillehammer Utsiktsbakken

4. FR:@

Jeg vil også gjerne frem at Hedmarkinger er hjertelig velkommen. Eller hvis du er på gjennomreise eller ikke tørr å gå på et treff i eget bosted.

hilde liker dette.
  5. FR:@

I går var vi 5 deltagere. Vi snakket om mye forskjellig som vanlig, men kontrastene mellom bipolar som ung og bipolar som godt voksen var nok en av de hovedtemaene, og forholdet til de pårørende rundt. Kanskje man kan si at åpne møtearenaer er nesten enda mer viktig for pårørende?

Neste treff er 29.5.2018, kl.19, Lillehammer Utsiktsbakken. Bare kom inn i den gule villaen og snu til venstre. Vi pleier å sitte i den store stua og serverer kaffe & te.

Uformelt, hyggelig og med lav terskel for både bipolare og pårørende. Man trenger ikke være medlem i Bipolarforeningen for å delta (selv om det hadde vært kjekk hvis du støtter det). Folk fra hele Innlandet og langveisfra er velkommen.

6. FR:@

7 deltagere i går, både pårørende og bipolare.

Mye forskjellige samtaleemner: hva kan foreldre til en voksen med bipolar diagnose gjøre, medisiner og bivirkningen av å gå opp i vekt, traumer både som barn og voksen, røyking ...og mye mer. Vi ble sittende på overtid :)

Husk endret dato og tid: hver siste mandag i måneden kl.18:00. Villa Utsikten.

Neste gang: 24.09.2018 kl.18:00.

7. Lise68

Lise68 Nytt medlem

Det var som alltid et innholdsrikt treff. Det er så fint å oppleve hva disse treffene betyr og at de kan bidra til en bedre forståelse rundt det å ha en bipolar lidelse. De som er pårørende på disse treffene er veldig viktige deltakere. De går igjen med et mer åpent sinn enn da de kom. De to timene som er avsatt blir som regel til 2 timer +

FR:@ og hilde liker dette.
  8. FR:@

Neste treff er

Mandag, 29.10.2018

Siste møte var også veldig nyttig for de pårørende. Iblant må vi huske at pårørende er ikke bare direkte familiemedlemmer, men at også en venn kan være en pårørende for akkurat slike situasjoner man helst ikke vil vise til familien.

Lise68 og hilde liker dette.
  9. FR:@

image.jpeg 10 deltagere i går fra både Hedmark og Oppland.

Mye forskjellige diskusjonsemner: medisiner, forhold til pårørende og vanskeligheter til å finne inngang til rett behandling. Også registrering av stemningen for en sjøl og pårørende, men også i diagnostikk, ble diskutert. Apper finnes også.
    Jeg lege ved ett slik skjema som eksempel. Synes også at det er nyttig til å registrere hvilke og hvor mye medikamenter man tar.
    Legg gjerne det skjema du synes er nyttig i kommentaren!

Siste mandag i desember faller ut, naturlig nok. Men vi sees igjen siste mandag i januar! God jul & godt nytt år![​IMG]

10. FR:@

Hei

Neste treff er mandag, 28.1.2019, kl.18.
    Villa Utsikten

En gang iblant trenger man andre å snakke med enn behandleren, familie eller nære venner. Andre som også har bipolar lidelse, eller andre som også er pårørende. For å møte andre i samme situasjon finnes det månedlige Bipolartreff.

Det er et uformelt tilbud som er åpen for alle, og du trenger ikke være medlem av Bipolarforeningen.

Det er ingen fast agenda, praten sitter løst og man kan snakke om det alvorlige eller om det morsomme. Å utveksle erfaringer, lære om mestringsstrategier eller behandlinger, eller lufte andre tanker om hvordan det er å være bipolar.

Du finner inngangen til den vakre gule Villa Utsikten på baksiden av bygningen. Villa Utsikten har sin egen parkeringsplass som er gratis. Bare kom inn, vi sitter i den koselige stuen til venstre.

Når vi har satt oss ned, forsynner vi oss med kaffe, te og kjeks, og vi tar vi en kort runde hvor vi forteller fornavn, og om vi er pårørende eller om vi har bipolar lidelse selv. Hvis du føler for det kan du gjerne fortelle om du har bipolar 1 eller 2 og hvor lenge du allerede har diagnosen. Men ikke mer, så at alle bli hørt. Etter introduksjonsrunden kan du bidra akkurat like mye i samtalene som du vil. Det er også lov til å sitte helt stille.

Vi har bare to regler. For det første taushetsplikt. Og for det andre hvordan vi snakker om medisiner. Det er lov til å snakke om seg selv, "...for meg er medikament X bra" , men ikke til å prakke det på andre "...du må prøve".

Send meg en melding om du lurer på noe. (Send meg også en melding om du sliter med sosial angst; jeg henter deg på parkeringsplassen uten at det blir gjort et stort nummer ut av det.)

Velkommen!

Del denne siden