Mindfullness?

En tråd i 'Åpen post' startet av JohnE, 15 Mar 2019.

  1. JohnE

    JohnE Nytt medlem

  2. Lilja

    Lilja Forumleder

    Jeg har masse erfaring med det, men dessverre har det ikke hatt noen positiv effekt på meg, snarere tvert imot. En psykomotorisk fysioterapeut forklarte meg i ettertid at det ikke bør brukes på personer med alvorlig depresjon, PTSD eller aktive psykoser. Ergo var jeg egentlig ikke i målgruppen for denne behandlingen som ble pakket på meg.

    Men tror også at en del har utbytte av det, så det er nok individuelt, som det meste av behandling.
     
    Nina80 og hilde liker dette.
  3. Nina80

    Nina80 Nytt medlem

    Hei!
    Jeg har positiv erfaring med mindfullness, særlig kroppsskanning synes jeg er veldig effektivt for å roe ned, og registrere kroppsfølelser, tanker og følelser.
    Det er ikke så lenge siden jeg ble i stand til å virkelig jobbe med hvordan jeg fungerer (ble diagnostisert i 2017 og har vært mye dårlig- jeg prøver fortsatt ut medisiner og alt annet som jeg tenker kan hjelpe).

    Mindfullness er en måte for meg å bli kjent med meg selv, hvordan jeg fungerer og det hjelper meg å trene på å akseptere ting som de er i øyeblikket- og å ikke kritisere tanker eller følelser- bare nøytralt registrere de, akseptere de, og la de fare. Jeg har oversett signaler fra kroppen og fortrengt følelser i veldig mange år- så jeg har litt å jobbe med. Med mindfullness kan jeg bli oppmerksom på tidlige varseltegn på nye sykdomsperioder også- så jeg kan gripe inn tidlig. Så det er fint for å forebygge. Er jeg irritert? urolig? ukonsentrert? umotivert? har jeg det travelt med å tenke på alt jeg skal gjøre? har jeg mye bekymringer? har jeg mye spenninger i kroppen? klarer jeg å slappe av i det hele tatt? holder jeg pusten? osv...
    Når jeg er klar over hvordan jeg virkelig har det er det lettere å tilpasse aktivitetsnivå etc. i hht handlingsplan.

    Jeg blir også bedre på å være tilstede i det jeg gjør - forsøke å ikke tenke så mye fremover og bakover- det virker stressreduserende på meg. Det hjelper meg også å håndtere følelser bedre. Jeg blir mer oppmerksom på å bruke og registrere sansene i større grad. Som både gir nytelse og informasjon om hvordan ståa er- er nervesystemet veldig aktivert eller er jeg nummen? Hvordan smaker egentlig maten?

    Mindfullness går ut på to ting:
    * Konsentrere seg om pusten (pusteankeret)- det roer ned nervesystemet.
    * å ta imot tanker, følelser og kroppsfølelser med vennlig og ikkedømmende oppmerksomhet. Når tanker og følelser dukker opp i bevisstheten skal du stoppe opp ved de- observere de- akseptere de som de er uten å dømme de og la de gå (SOAL- stopp- observer- aksepter- la gå) også finne tilbake igjen til pusten.

    Jeg var på et seminar med Andries J. Kroese for noen år tilbake og har brukt hans innspillinger/instruksjoner for meditasjon, kroppsskanning og mindfullnessyoga. Han har gitt ut flere bøker bl.a https://www.ark.no/boker/Andries-J-Kroese-Stress-9788203228681, som jeg kan anbefale :)
    Har også blitt anbefalt Jon Kabat Zinn- men har ikke hatt behov for å bytte ut Kroese ;)

    Det finnes mange mindfullnessapper også- jeg har ikke brukt det selv.

    Når det gjelder mindfullness i sykdomsperioder har jeg ikke særlig erfaring. jeg tenker da sånn:
    Depresjon: "det er ikke noe vits" ;)
    Hypomani/mani: "Det har jeg ikke tid nå- jeg har så mange viktige ting å gjøre" ;)

    Lilja skriver jo at "det ikke bør brukes på personer med alvorlig depresjon, PTSD eller aktive psykoser" - kan forstå at det kan forverre de alvorlige tilstandene, og at det da er andre tiltak som kreves for bedring.

    Jeg forsøkte mindfullness kroppsskanning en gang jeg var uvitende manisk og kjente at hodet var i ferd med å løpe helt avgårde og måtte prøve å roe det ned- det fungerte absolutt ikke- jeg lo av instruksjonene.... og jeg raste inn i alvorlig mani med paranoide vrangforestillinger som endte med innleggelse. Det gjorde kanskje at jeg husker ekstra godt hvordan kroppen og hodet "fungerte" da (på det tidspunktet visste jeg ikke at jeg hadde bipolar lidelse- trodde bare jeg var veldig høysensitiv og veldig spesiell ;))

    For meg er det heller et verktøy for forebygging og økt livskvalitet.

    Vel verdt noen forsøk, (det holder ikke med ett- selv var jeg veldig utålmodig, ukonsentrert og irritert i starten)

    Mvh Nina

    Denne er forresten litt morsom:
     
    FR:@ liker dette.
  4. Mooz

    Mooz Nytt medlem

    Det finnes en app som heter Waking Up laget av Sam Harris. Den er genialt enkel, og gratis.
    Da kan du teste dette ut i 10 min om gangen. Han gir god veiledning og det er overkommelig for alle.
     
    Sist redigert: 5 Apr 2019
    Nina80 og hilde liker dette.

Del denne siden