hva menes med en strukturert døgnrytme, jeg jobber turnus ( ikke natt)- er det godkjent?

En tråd i 'Struktur i hverdagen' startet av Britt, 10 Jan 2018.

Stikkord: Legg til stikkord
  1. Britt

Britt Bipolar 2

Jeg forstår at en struturert døgnrytme vil si at man legger seg til noen lunde samme tid om kvelden og står opp noen lunde til samme tid om morgenen. Tar tablettene til samme tid.

Jeg jobber turnus ( ikke natt). Kun dag og kveldsvakter. Dagvakt begynner kl. 7-15 og kveldsvakt fra kl. 15-22. De dagene jeg har tidligvakt tar jeg tbl mellom kl 20.00 og 21.00. Sover da 6 timer ca. Står opp kl 05.00 til en tidligvakt.

De dagene jeg har seinvakt er jeg hjemme 22.30. Tar da tablettene ( 1 1/2 time senere enn vanlig) Jeg må gjerne opp igjen kl 05.00. Dvs ca 5, 5 timer søvn som jo er alt for lite og spesielt for en bp2.. Men neste dag har jeg kanskje tidlig igjen etter to kvelder med seinvakter, da legger jeg meg tidlig på kvelden for å hente meg inn igjen.

Er dette innafor en godkjent døgnrytme i forhold til å ha bipolar 2? Eller vil denne lille forskjellene her gjøre noe med min bipolaritet? Eller kan jeg holde meg innenfor med å være på vakt?

Det er ikke lett å stå opp til samme tid her eller å legge seg til samme til her. Men er det godkjent dette her? Hva mener dere med erfaring. Det vil jo si at etter en seinvakt så sover jeg frempå neste dag til kl halv ti kanskje?. Og skal jeg på tidlig så er det opp kl 05.00. Skal jeg på seinvakt står jeg opp kl 09.00. Hm, spent hva dere mener.

Sist redigert: 10 Jan 2018
  2. Tinker Bell

Tinker Bell Nytt medlem

Hei Britt,

Tror ikke du skal bry deg så mye med hva som er godkjent og ikke. Det er ikke en tvangstrøye, men en diagnose du har fått ;)
    Det finnes folk med bipolar lidelse som jobber i alle slags yrker, inkludert rent nattarbeid eller turnus med nattarbeid. Du må finne ut om hva som fungerer for deg.

Jeg har selv jobbet turnus med dag- og kveldsarbeid, slik du beskriver. Slik jeg har forstått det så er det viktigste å stå opp til samme tid hver dag, dersom man klarer det. Jeg sto derfor opp klokken 6 hver morgen, men la meg klokken 22 når jeg gikk dagvakt, mot ca 23 når jeg gikk kveldsvakt. Kvelden før, eventuelt før kveldsvakt, la jeg frem hva jeg skulle ha på meg neste dag og gjorde klar frokost. På den måten hadde jeg minst mulig "surre-tid" om morgenen, og fikk stort sett sovet mellom 6 og 7 timer, uten at det ble stress om morgenen. Om man får til dette er selvfølgelig litt avhengig av hva man har av reisevei, men det høres ut som du har omtrent det samme som jeg hadde (ca 30 min fra jeg gikk av vakt til jeg var innenfor døren hjemme).

Dessverre er det ingen fasit, men mye prøving og feiling. For noen går det veldig greit, mens andre må finne seg noe uten vaktbelastning. Hva som blir rett for deg er det umulig å si på forhånd...

Lykke til!

Sist redigert: 11 Jan 2018
    Lilja, Britt, hilde og 1 annen person liker dette.
  3. Britt

Britt Bipolar 2

Takk!!

4. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Jeg jobber vekslende vakter i turnus mellom kl.6:45-23:15. Står opp uregelmessig og det skal ikke være bra for BP.
    Men til gjengeld har jeg en jobb som jeg klarer å kombinere med BP fordi jeg kan variere min arbeidsinnsats. Noen ganger er jeg bare til stede på jobben uten å utføre noe særlig men andre ganger leverer jeg 200%.

Det er bedre til å ha en slik jobb enn å være ufrillig arbeidsledig eller å slite i en jobb som ikke gjenspeiler interesser og kunnskap.

Britt, Lilja og hilde liker dette.

Del denne siden