Gutteproblemer: Er å være bipolar annerledes for menn?

En tråd i 'Standpunkt!' startet av FR:@, 17 Des 2016.

1. FR:@

FR:@ *** Forumleder

Hva synes dere menn om kjønnsroller i forbindelse med bipolaritet. Har vi andre problemer og løsninger enn kvinner? Reagerer omverden annerledes på oss enn på kvinner? For kvinner er kanskje depresjon en anerkjent sykdom mens gutter får beskjed til "å ta seg sammen"? Er vi "kar" når vi er hypoman? Hvorfor er kvinner mer aktiv på forum enn menn?

Fant litt forskning:
    "In men, bipolar disorder typically begins earlier and is more severe than in women. Manic episodes tend to be particularly pronounced. In addition, men are more apt to act out during mania. "Guys are more likely to be out drinking, fighting, and yelling at people on the street, which often lands them in jail or causes them to be hospitalized for mania," says Bearden. Men with bipolar disorder are also more likely than women to have problems with drug or alcohol abuse. Despite severe symptoms, studies show that men are less likely than women to voluntarily seek medical care for psychological conditions, including bipolar disorder. The most serious consequence of untreated bipolar disorder is suicide"
    http://www.everydayhealth.com/bipolar-disorder/bipolar-disorder-and-gender-differences.aspx

Kjør debatt!

hilde liker dette.
  2. Think

Think Don`t you give up on me, as I dive into the dark

Vi ER jo forskjellige, vi kvinner og dere menn. Det bare sånn fra naturens side, og det er vel da ikke så rart om psykiske lidelser får forskjellige utslag og at menn og kvinner reagerer forskjellig. Det er sånn med ADHD og autisme også. Gutter er mer utagerende helt fra barndommen av, og ADHD oppdages tidligere hos gutter enn hos jenter. Sånn er det med asperger også. Blandt annet kommer sosiale vansker tilsyne mye senere hos jenter med asperger enn hos gutter for jenter stort sett er mer oppsøkende og sosiale enn gutter fra barndommen av. Sosiale vansker hos jenter kommer ofte tilsyne når det sosiale samspillet begynner å kompliseres i tenårene.

FR:@ liker dette.
  3. Inger

Inger Nytt medlem

Det er nok mange av disse forskjellene som også er kulturelle. Kvinner og menn har ulike roller i samfunnet, ergo er det ulike forventninger til dem.
    Jeg tror dette også slår ut under sykdom. Jeg tror også at det kan oppdages tidligere hos kvinner, fordi sykdommer generelt blir sett på som "noe" psykisk dersom legen ikke finner ut av ting med en gang. Kvinner er jo liksom litt sartere, og når man ikke oppfører seg typisk kvinnelig så må man jo være psyk.
    Jeg har selv gått å vært alvorlig fysisk syk, og fått beskjed om at det er noe "psykisk" som gjør meg fysisk syk. Og det var mange år før jeg fikk diagnosen bp2.
    En enkel operasjon var det som skulle til før jeg ble frisk av noe jeg hadde gått med i over ti år.

Jeg får ikke skikkelig frem det jeg prøver å si, unnskylder meg med feberhode i dag :D

4. yin yang

yin yang Jeg er

Har alltid hatt ett høyt aktivitetsnivå til ryggen slo meg ut, med unntak av kortere eller lengre tafatthet, som jeg ikke har forstått har vært depresjoner. Bipolariteten har blitt mer tydelig etter at jeg ble deaktivisert.

5. Bob

Bob Nytt medlem

Tror det er mer som forener oss i bipolariteten enn forskjeller.
    Kan ta en historie om en gang jeg var innlagt. En kvinne som akkurat hadde født var der sammen med meg. Jeg hadde også akkurat fått barn. Hun hadde sannsynligvis en fødselsdepresjon. Hver dag kom de med babyen for at hun skulle amme. Jeg synes det var trist at det var sånn. Skulle jo vært en lykkelig tid, men depresjon skjer jo etter fødsel.
    Jeg hadde hatt psykose som sannsynligvis var utløst av det å bli far for første gang. Har lest at sånt forekommer. Kanskje var det en følelse av maktesløshet overfor en verden som nærmet seg et stup og viljen og ønsket om en trygg tilværelse for barnet. Man vil bli supermann men ender opp på et sykehus.
    Men tenker at det kanskje er verre for kvinner å bli innlagt med små barn enn for menn. Bare en tanke

FR:@ og Inger liker dette.
  6. Lilja

Lilja Forumleder

7. yin yang

yin yang Jeg er

Har ett intrykk av at det er mer kvinner på forumet, i foreningen og på diverse andre sosiale medier, som er kvinner. Men av kjente folk som er «dokumentert» bipolere er det vel kanskje ikke så skjev fordeling? Må se på det ved rett anledning, men bipolarforeningen kan kanskje svare på prosentvis fordelingen av menn og kvinner som er medlemmer.

hilde og FR:@ liker dette.
  8. yin yang

yin yang Jeg er

Is sex important? Gender differences in bipolar disorder.
    Review article
    Diflorio A, et al. Int Rev Psychiatry. 2010.
    Show full citation
    Abstract
    Sex is clearly important in unipolar mood disorder with compelling evidence that depression is approximately twice as common in women than in men. In the case of bipolar disorder, however, it is widely perceived that the reported equal rate of illness in men and women reflects no important gender distinctions

Les mer her
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21047158/

hilde og FR:@ liker dette.

Del denne siden