Deprimerte studenter

En tråd i 'Aviskroken' startet av FR:@, 4 Jan 2019.

1. FR:@

FR:@ *** Forumleder

https://khrono.no/kjos-peder-kjos-psykisk/ja-studietiden-er-vanskelig/253710

Jeg ønsker velkommen all åpenhet rund psykisk helse. Det er viktig og samfunnet trenger den siskusjonen. På den andre siden finnes der også folk som rett og slett skryter på seg en diagnose, eller som bruker ordet depresjon i tide og utide. Nei, du er lei deg, såret, stresset, du har ikke den nyeste iPhonen, din favorittsøtsak var utsolgt eller du har lært ikke nok for eksamen, men det er ikke det som er depresjon i klinisk forstand.

Samtidig synes jeg det er et vanskelig spørsmål fordi også vi som har en klinisk diagnostisert depresjon møter likende motforestillinger.

Hva synes dere?

Inger liker dette.
  2. yin yang

yin yang Jeg er

Er man klar over selv at man er deprimert før man har fått utredning og veiledning? Jeg var ikke klar over at jeg var deprimert i det hele tatt. Trodde det var noe fysisk galt med meg, og ikke i depresjonsfase når jeg hadde det vanskelig.

FR:@, hilde og Inger liker dette.
  3. Lilja

Lilja Forumleder

For en gangs skyld er jeg helt enig med Peder Kjøs. Det å kjenne på ting som ensomhet, usikkerhet rundt egen identitet, karakterpress på skolen, kjærlighetssorg osv er ikke det samme som å slite med klinisk depresjon eller angst. Det er menneskelig å kjenne på både gode og dårlige følelser når man går igjennom ulike livsfaser og vanker i ulike miljøer, uten at det nødvendigvis blir sykelig.

Angst og depresjon gir mer alvorlige symptomer enn forbigående frykt for eksamen, tristhet etter å ha slått opp med kjæresten, etc. Psykisk sykdom må kartlegges og diagnostiseres av fagpersoner, ikke media eller undersøkelser på internett.

Jeg er veldig for åpenhet rundt ungdommers psykiske helse, men man må også holde tunga rett i munnen og ikke bruke ord som "psykiske helseplager", "angst" og "depresjon" med mindre det er snakk om faktiske psykiske problemer.

FR:@, hilde og Inger liker dette.
  4. Inger

Inger Nytt medlem

Akkurat det tror jeg nok at mange opplever, de skjønner ikke hva som er fysisk galt med kroppen som er helt uten krefter. Det er helt uforklarlig å ikke komme seg i dusjen osvosv...
    Tanken på at dette kan være en depresjon kan nok være veldig fjern for mange.

FR:@, yin yang og hilde liker dette.
  5. yin yang

yin yang Jeg er

Når man bare har lyst til å få kreft eller noe annet alvorlig for å slippe unna, og man tenker at om man får en slik diagonose, så skal man nekte å ta imot behandling, bare la sykdommen gjøre jobben for en. Akkurat nå er det helt fjernt, men det var på det nivået i tillegg til å tenke at selvmord var en akseptabel løsning.

Sist redigert: 5 Jan 2019
    hilde og FR:@ liker dette.

Del denne siden