Bedre enn sitt rykte

En tråd i 'Standpunkt!' startet av Lilja, 13 Mar 2019.

1. Lilja

Lilja Forumleder

"Alt er ikke bare dystert innen psykisk helsevern og rus – selv om mye kan bli bedre. Det gjelder å lære av de gode eksemplene snarere enn å dvele for lenge ved det som ikke fungerer."
    Link: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/03/11/bedre-enn-sitt-rykte/

Er dere enig?

Selv syns jeg Hafstad har noen veldig gode poeng i artikkelen. At 3 av 4 nordmenn har inntrykk av at tilbudet til psykisk syke er dårlig, og 80 prosent av befolkningen ikke føler seg trygge på at de vil få den best tilgjengelige behandlingen når de trenger det, er litt skremmende, og gjør nok at mange er redde for å søke hjelp. Og her mener jeg at media har mye av skylden, fordi de bare fokuserer på skrekkhistoriene. De skal selvsagt komme frem i lyset, men jeg mener at vi også trenger fokus på gode og fornuftige prosjekter som fins innen norsk psykiatri.

hilde og FR:@ liker dette.
  2. yin yang

yin yang Jeg er

Kan bare svare for min egen del, og det var det å bli sett og hørt! Du skal ha en god dag, og mye ressurser for komme seg igjennom nåløyet når en trenger hjelp, og greie å sette ord, og ikke minst de rette ordene for å bli tatt på alvor.

Jeg vet ikke hvor mange leger, og personer jeg har henvendt meg til før det endelig skjedde noe.

Når jeg kom igjennom, så var det kun medisinering som ville hjelpe meg, og det kom fort, og det spørsmålet hang ved meg lenge og med flere behandlere. Men når det er sagt, så var det enkeltpersoner i systemet som var veldig gode på å lytte og veilede, uten de så hadde jeg ikke følst jeg hadde fått mye hjelp, og den gangen så var det noen få enkeltpersoner som ble viktige på rett tid og rett plass, som har hjulpet meg til å kunne legge opp en plan, og ett liv jeg kan leve med, uten å ha noe mer tilknytning til helsevesenet eller nav.

Det som er mest skremmende er, det er at ingen sjekker ved å kontakte meg om jeg har det bra eller ikke. Ingen som helst ettter oppfølging overhode. Hverken fastlege eller Nav sjekker innom for å høre hvordan det går.

Inger og hilde liker dette.
  3. Lilja

Lilja Forumleder

Selv har jeg vel kanskje 80% gode og 20% dårlige erfaringer med psykiatrien. Heldigvis fikk jeg hjelp da jeg var ganske ung, 18-19 år. Ble utredet grundig over flere omganger, og fikk riktige diagnoser da jeg var ca 22.

Kan trekke frem 5 ting jeg har vært spesielt fornøyd med:
    - 3 år på gruppepoliklinikk, hvor jeg kunne velge mellom et stort spenn av grupper og kurs
    - Psykoedukasjonskurs for bipolare
    - Mange timer samtaleterapi hos psykologer/psykiatere
    - Psykomotorisk fysioterapi
    - God oppfølging ifht medisiner

Ting jeg har vært mindre fornøyd med var innleggelsene, opplegget med fysisk aktivitet og mindfulness gjorde meg dårligere. Og så har jeg møtt en og annen ufordragelig behandler, men også mange flinke. Gode og dårlige mennesker fins i alle instanser.

For øvrig så er det ingen som ringer og spør om hvordan det går med meg heller, men jeg har jevnlige timer hos psykiater, og ca 1 gang i mnd hos fastlegen. Må ta initiativ til det selv, men opplever at de bryr seg.

hilde og Inger liker dette.

Del denne siden