Altfor mange "duller" med unødvendige bekymringer

En tråd i 'Åpen post' startet av olebrum, 9 Mai 2018.

1. olebrum

olebrum Forumleder

2. Inger

Inger Nytt medlem

Jeg blir egentlig litt matt av slikt ..

Lilja liker dette.
  3. Lilja

Lilja Forumleder

Årh, enda en sånn selvhjelpsfyr som mener at vi er skyld i vår egen elendighet fordi vi "tenker feil". Som om det er så enkelt!

Når han snakker om folk i terapi så regner jeg med at han sikter til mennesker som er i behandling under psykisk helsevern. Det tyder det jo også på når han holder foredragene sine for helsefolk, leger og psykologer. Han hevder at de fleste som går i terapi gjør det for "tenkte problemer". Nå vet ikke jeg hva alle psykologer rundtom i landet driver med, men personlig har jeg til gode å møte noen som søker behandling fordi "de gruer seg til oppkjøringen" eller "sønnen har fått dårlige karakterer på skolen". DPSene har mange steder sprengt kapasitet, og prioriterer ikke folk som ikke er syke. Å si at psykiske lidelser er tenkte problemer opplever jeg som en fornærmelse mot alle som sliter med dette daglig. Ikke minst er det et steg tilbake i kampen om å erkjenne psykiske lidelser som sykdommer på lik linje med somatiske.

Han driver dessuten og blander begreper. Han snakker om at han er "for angst", at i nøden er angsten vår venn. Dette er ikke sant, i nøden er angsten en jævla fiende, faktisk kan den også være årsak til kriser. Det han nok egentlig sikter til er frykt, som er en naturlig følelse alle kan kjenne på i utfordrende situasjoner. Frykt er ikke det samme som angst. Jeg hater når fagpersoner ikke har begrepene sine på stell!

Av egen erfaring vet jeg også at det kan være viktig å ta vonde eller unormale tanker på alvor, ikke bare skyve dem unna. De kan f.eks være et varsel om at en depresjon eller psykose er på vei. Da hjelper det ikke å få høre av legen "tenk positivt, skyv bekymringene rundt egen mortalitet vekk, den paranoiaen din er egentlig ikke ekte" osv... Man bør heller undersøke årsaken til at disse tankene kommer. For mange blekner eller forsvinner tankene når sykdommen behandles.

Jeg tipper at den gruppen som vil ha mest utbytte av Wilhelmsens foredrag er de som går med enkle grublerier i hverdagen, som ikke nødvendigvis er syke, men søker typiske selvhjelpstips. Men å kjøre dette opplegget mot psykiatriske pasienter og helsepersonell syns jeg blir feil...

olebrum, Inger og hilde liker dette.
  4. Tinker Bell

Tinker Bell Nytt medlem

Jeg tror nok dere misforstår intensjonen hans. Jeg har hørt ham holde foredrag, han har varme, empati og et sant engasjement for å hjelpe. Det han har gjort for folk som lider av hypokondri er enestående i Norge. Dette er ikke myntet på pasienter med alvorlige psykiatriske lidelser. Det er mange som går i terapi hos privatpraktiserende psykologer/psykiatere med eller uten tilskudd og som har helt andre utfordringer enn ved Bipolar Lidelse og Schizofreni. Han sier jo også at han ikke liker unødvendig angst og mener at man skal bearbeide traumer lenge nok.

Men Wilhelmsen kan nok virke provoserende, ja. Det er sånn han operer. Med å ta folk helt bokstavelig, på en måte som kan bli absurd.

Samtidig er det klart at jeg kan være påvirket av mine egne holdninger. Jeg mener også at jeg ikke skal "dulle med" mine uhensiktsmessige tanker når jeg er deprimert, selvom jeg aksepterer at jeg ikke blir kvitt dem før jeg er frisk. Hverken Wilhelmsen eller jeg mener imidlertid at alle bekymringer er negative/unødvendige.

yin yang og hilde liker dette.

Del denne siden